vrijdag 3 juni 2011

Thuis

Een beetje laat maar toch zoals beloofd een laatste blogje (of zeg maar blog).

De terugreis vanaf Atlanta is goed verlopen. We hadden goede plaatsen voorin het vliegtuig en vertrokken op tijd. Een halfuur eerder dan gepland, kwamen we op Schiphol aan. We zijn gelijk doorgelopen naar de douane en zo door naar de transportband. Nadat onze koffers alle drie van de band gehaald waren liepen we zo door naar buiten. En dat was koud! Gelukkig kwam de bus naar P3 snel en wisten we ook nog waar de auto stond. In de auto even wat discussie want er moest ergens een kaartje zijn om uit te kunnen rijden. Margriet was er van overtuigd dat we die niet hadden en wilde zonder te zoeken al naar de receptie. Na wat aanmoediging ging ze toch zoeken en bleek het kaartje keurig bij de autopapieren te zitten. Geen files onderweg dus binnen het uur waren we in Ridderkerk.

Hen en Margriet zouden de kinderen van school gaan halen en ik ging Mushu knuffelen. Daarna ben ik naar mijn eigen huis gereden en heb ik m'n koffer uitgepakt en de eerste was in de machine gedaan. Omdat ik de volgende dag al weer moest werken, moest ik ook nog boodschappen doen (had natuurlijk niets meer in huis). 's Avonds een hapje gegeten bij Marianne en met Mushu mauwend in zijn mandje weer terug naar Rotterdam. Blijkbaar was Mushu een beetje verwend en dacht hij de hele nacht te kunnen mauwen en aandacht te vragen! Na een zeer onrustige nacht om 6:05 opgestaan: De vakantie was voorbij, aan het werk!

Een terugblik

We hebben in ieder geval een super vakantie gehad. Heerlijk weer, veel gedaan en echt genoten.

Het eerste deel: WDW POP century
We hadden besloten om voor de cruise alvast een paar dagen te genieten van WDW. We hebben gekozen voor een van de goedkopere hotels van Disney waar we nooit eerder geweest waren. Het bleek een prima hotel met een leuk thema. We verbleven in een kamer in het achterste gedeelte van het resort maar voor ons Nederlanders is een stukkie lopen niet erg (zo ver was het nu ook weer niet). Een zwembad recht voor de deur waar we ook nog gebruik van hebben gemaakt. Op de bussen naar de parken hebben we nooit lang hoeven te wachten.
Het vervoer naar de cruiseterminal vanaf het resort was goed geregeld. De koffer werden die ochtend al opgehaald dus daar hoefden we niet mee te zeulen. Margriet kwam met het goede idee om de resterende tijd door te brengen met een rondje minigolf.

Het nadeel van de Disney busservice naar de haven is dat je wat laat arriveert. Het voordeel daarvan is dat het super rustig is in de cruiseterminal en je gelijk aan boord kan. Als je eerder komt, krijg je een nummer en moet je wachten tot dat nummer omgeroepen wordt en je aan boord kan.
In notime waren we aan boord en ook onze hut was door de latere komst al klaar. Onze ervaring is dat die extra uurtjes aan boord niet nodig zijn en dat we ondanks de latere komst alles konden doen en niets gemist hebben. Doen we volgende keer dus weer.

De cruise
Een echte aanrader! Voordat we gingen dacht ik nog dat het na een aantal dagen best een beetje saai kon worden. Maar we kwamen eerder tijd te kort. Er is van alles te doen op het schip en het is groot genoeg om niet continu dezelfde mensen tegen te komen.
De hut was door mij met zorg uitgekozen. En het was een goede hut. We zaten op dek 5 waar relatief weinig hutten waren (alleen aan de voor en achterzijde). Onze hut was de eerste in de hal als je van de trap of de lift kwam. Het gevoel van een gang met eindeloze hutten hadden wij daarom helemaal niet. Het balkon was ook erg leuk. Niet dat we er uren hebben gezeten maar iedere ochtend stap je wel even naar buiten en tussendoor hebben we regelmatig over de reling gehangen (om te kijken niet om te kots.....). Ook de aankomsten in de verschillende havens waren goed te volgen vanaf het balkon. En geen stank van eventuele kettingrokende buren want we hadden geen buren aan de goede kant. Wel een paar keer per dag en nacht een hard raar geluid waar dat vandaan kwam is ons nooit duidelijk geworden maar echt last hadden we er ook niet van.
Een Disneycruise is een relaxte cruise met mooie Broadway Disney shows en vele andere mogelijkheden om je als volwassenen te vermaken. Je hebt geen last van gillende kinderen want die zijn de hele dag in de kidsclub of bij hun eigen zwembad. Er waren ook veel gelegenheden die alleen voor volwassenen waren. En Disney maakt dan geen grapjes, kinderen worden echt niet toegelaten. Het achterste gedeelte van dek 9 was geheel voor volwassenen met een Spa, Fitness, cafe, zitjes en zwembad. Ook waren er verschillende activiteiten waar kinderen niet mochten komen. Als je zoals wij met 3 volwassenen bent, merkt je daardoor weinig van de vast vele kinderen die aan boord zijn. Alleen tijdens de shows was het merkbaar dat er veel kids waren. Meestal is het publiek tijdens een show stil maar dat was op het schip zelden het geval (af en toe huilende baby's of enthousiast hard pratende 3 jarigen). Maar acht, who cares?

De ports of call
We hadden gekozen voor de Western Caribbean cruise met voor ons een aantal nieuwe plaatsen waar we dus nooit eerder geweest waren.

Als eerste Key West. Een bekende voor ons. Altijd gezellig en genoeg te doen. Het was wel erg heet waardoor we op een bepaald moment graag terug naar het schip wilden.

Grand Cayman, daar hoeven we niet meer naar toe. Wel een hele leuke excursie gedaan naar de mangroven. Maar wat al die mensen daar zoeken.... Een toeristisch eiland met waarschijnlijke prachtige resorts en daarbuiten armoe en vuil.

Cozumel was misschien niet veel beter. Maar ik ben dan ook niet zo'n Mexico fan. Best aardig om wat cultuur op te pikken bij de ruïnes maar verder is er niet veel te doen.

Als je van winkelen houdt (en van het kopen van sieraden, goud, en andere zogenaamde specifieke dingen van het land) dan kan je waarschijnlijk je hart ophalen. Maar wij houden daar niet van dus waren we snel uitgekeken. Toch is het wel leuk om even aan land te gaan en een leuke excursie te doen.

De laatste stop was Castaway Cay. En dat is echt mijn droom van een tropisch eiland! Natuurlijk helemaal van en door Disney. Heerlijke stranden, genoeg te doen en een gezellige sfeer. En.....nergens vuil. Daar willen we volgende keer wel 2 dagen naar toe.

Ja een volgende keer, want we denken een nieuwe verslaving er bij te hebben.....

Het laatste gedeelte: WDW Coronada Springs Resort
Wat een fijn idee dat als je cruise ten einde loopt er nog een hele vakantie staat te wachten!
Het resort was prachtig. We zaten weer wat verder van de receptie en het restaurant maar het was heerlijk om iedere ochtend door de mooie tuin naar het ontbijt te lopen. Je merkte dat dit een wat duurder hotel was. De kamers waren groter en de hele uitstraling was wat volwassener. Bij Disney heb je altijd goede hotels maar als je iets meer betaald, krijg je ook wat meer.
De bushalte was dichtbij maar we moesten een paar keer best lang wachten totdat de goede bus kwam. Sommige van ons dachten dan: "Ach, ik ben in WDW het is 30 graden en ik zit hier lekker in de schaduw een beetje mensen te kijken. Die bus komt echt wel." en anderen dachten duidelijk wat anders (ik noem geen namen).
Het lijkt wel of het iedere keer leuker wordt. Waarschijnlijk komt dat door de rust waarmee je over de parken kan lopen. We kennen alle attracties en leuke plekjes en hoeven niets. Als het ergens druk is, slaan we het over en komen we een andere keer terug. Er heerst een hele fijne sfeer in de parken en je kan niet anders dan blij zijn. Ook is het genieten van de zorg die besteed is aan alles van Disney, streven naar perfectie. En voor de duidelijkheid: Je hoeft geen kind te zijn of te worden maar je moet wel je serieuze kant thuis laten en in een magische wereld van fantasie durven te stappen. Als je dat kan, ben je een echte Disney World Fan.
Dus ik wil niet meer horen dat WDW vooral voor kinderen is. En als je denkt dat WDW een pretpark is of lijkt op een kermis of misschien wel op de Efteling, graag je mond houden want dan weet je duidelijk niet waar je het over hebt.

Aangezien we jaarkaarten hebben die tot april 2012 geldig zijn, dachten we na de zomer nog maar eens te gaan. Wie gaat er mee? (pas op, kans op ernstige verslaving)

zondag 15 mei 2011

Dag 19 Vertrek

Op dit moment zitten we op het vliegveld van Atlanta. De eerste korte vlucht is goed verlopen en voor het eerst heb ik Walt Disney World van uit de lucht kunnen spotten. Magic Kingdom met het kasteel, een van de waterparken en de resorts waren goed te zien.

Gisteravond hebben we nog tot laat in het Magic Kingdom rondgelopen en attracties gedaan. Het sloot om 01:00u en wij zijn om 23:30u naar het resort terug gegaan. Toch zijn we vanochtend niet al te laat opgestaan en hebben voor de laatste keer ontbeten in de Peppermarket. Daarna op naar Animal Kingdom. Dat was het eerste park dat we aandeden en nu ook het laatste van deze vakantie. Het was weer een mooie zonnig ochtend en we hebben een dino gevonden, zijn de Kali river afgevaren en ontsnapt aan Yeti op de Mount Everest.
De reisagent die de Kali River safari verzorgde, gaan we aanklagen want we kwamen doorweekt op de plaats van bestemming.

Onze boot:

Nog droog en blij:

Om 13:30u waren we weer terug in het hotel. Even douchen, verder inpakken en relaxen en om iets voor 15:00u de kamer verlaten. Toen was het echt zover, we gingen WDW verlaten. Om 15:45 stapten we op de Magical Express naar het vliegveld. En zoals beschreven is de reis tot nu toe goed verlopen maar het grootste stuk moeten we nog. Over 1,5 uur vertrekken we met KLM naar Amsterdam waar we om 13:00 (maandag) hopen te zijn.

Dan volgt er nog 1 bericht met het laatste stukje reis, de terugblik en overwegingen en eventuele verzoeken.

zaterdag 14 mei 2011

Dag 18 Typhoon Lagoon

Het is nu zaterdag avond en we hebben net een hapje gegeten in de Maya Grill, nog een restaurant van het Coronado Springs Resort. Onze laatste avond in Walt Disney World. Magic Kingdom is tot 1 uur vannacht open dus straks gaan we daar naar toe om nog even te genieten van de vakantie. Morgen worden we om 15:45 opgehaald om naar het vliegveld te worden gebracht. De kamer hebben we tot 15:00 tot onze beschikking dus we kunnen nog de hele ochtend de parken in.

Vandaag zijn we naar het andere waterpark geweest: Typhoon Lagoon. Daar wilden we bij de opening om 10:00u zijn maar de bus dacht daar anders over. Om 10:30 liepen we eindelijk het park binnen en konden we in het water gaan spelen. We zochten een paar ligstoelen uit (die waren er nog genoeg), gooiden onze handdoeken erop en gingen op pad.

Het verhaal van Typhoon Lagoon is dat er een storm was vanaf zee en die liet een tropische oase achter geschikt voor zwemmen, glijden etc. Het opvallendste punt is een schip dat bovenop een bergpiek terecht is gekomen.

Wij beginnen met de water-achtbaan, de Crush 'n Gusher. Je kan kiezen of je een twee of drie persoons band wil. Wij kiezen natuurlijk de drie persoons band. We glijden door bochten, komen los van de baan en verderop weer neer. Super deze water-achtbaan, we gaan direct nog een keer!

Verder gaat Hen nog van een hele steile glijbaan. Die slaan Margriet en ik over want uit ervaring weet ik dat onze badkleding dan opeens veel minder bedekt.

We trotseren de enorme golf van het grote zwembad. Die komt iedere zoveel minuten en is niet normaal hoog. Iedereen verdwijnt er in en gelukkig zie je na de golf alle hoofdjes weer terug. Disney heeft natuurlijk een heel leger aan lifegards in het park rondlopen, verdrinken is onmogelijk.

Er zijn ook goeie glijbanen. Lekker in je eigen band naar beneden zoefen. Whoeaaah!

Of even rustig in je eigen bandje door Castaway Creek drijven en kijken hoe anderen proberen in zo'n band te stappen (is altijd lachen).

Na een paar uur hebben we alles gedaan wat we willen en is het opeens bewolkt. Ik vertrouw het niet en stel voor in plaats van nog even op de ligbedden te drogen, al eerder naar de bus te lopen. Slim plan want net voordat we het park uit zijn voelen we de eerste druppels. We zeggen ons watervriendje eerst gedag en lopen dan snel naar de bushalte.

Daar aangekomen begint het te hozen. Een echte tropische bui en wij zitten droog. Het blijft na de hoosbui nog lang nadruppelen maar uiteindelijk wordt het droog en lichter. Kunnen we mooi naar Magic Kingdom.

Dag 17 Down Town: Fultons Crab House en Magic Kingdom

We gaan naar Down Town Disney voor de laatste inkopen. We bezoeken de winkels, drinken wat op een terrasje aan het water en zien bij de lego winkel dit vogeltje niets vermoedend op de tand van de lego draak zitten.

De luchtballon is in trek vandaag. We zien hem steeds weer naar boven gaan. De lucht is helder dus waarschijnlijk is het uitzicht erg mooi.

We nemen de lunch bij Fultons Crab House. Dit restaurant bevindt zich in een boot op het water en serveert vooral seafood. We krijgen een mooi tafeltje bij het raam. Het eten is goed, clamchowder, garnalen en andere zeefiguren bereiken onze magen.

Het toetje halen we later in de middag bij Ghirardelli's. Als we in Disney World zijn halen we hier altijd een ijs. Mjammmm

Margriet heeft een verrassingszak gekocht die ze pas op de kamer mag openmaken. Er zitten natuurlijk heel bruikbare spulletjes in. De andere verrassingszak zit veilig opgeborgen in mijn koffer want die is voor Marianne. Zij wil namelijk altijd een verrassingszak als we in de Efteling zijn en die verkoopt ze niet meer. Is een Walt Disney World verrassingszak ook goed Marianne?

In de avond brengen we nog een bezoek aan Magic Kingdom. We willen de twee bergen nog doen, big thunder mountain en spacemountain. Maar het begint te regenen. We verwachten dat big thunder om die reden gesloten wordt en halen een fastpass voor spacemountain. Na een tuna sandwich in het Colombia Harbour House is de regen gestopt en kunnen we vertrekken naar space. Ook staat er geen rij bij It's a small world en omdat Margriet deze attracties altijd erg leuk vindt, doen we die ook.

Daarna gaan Hen en Margriet naar de Hollywood Studio's omdat Hen gisteren Fantasmic niet heeft gezien. Ik ga proberen nog een aantal blogs af te maken zodat iedereen weer een beetje bij is wat betreft onze avonturen.

Dag 16 EPCOT World Showcase

We staan om 8:30 op en maken ons klaar om weer naar EPCOT te gaan. We gaan dit keer het landen rondje doen: World Showcase. Het is een warme dag en ook wat broeierig. Zeer rustig aan doen dus. De bloemen in het park staan er prachtig bij en toevallig komt net de monorail voorbij als we naar de bloemen staan te kijken.

We lopen alle landen van World Showcase af maar doen alleen de attractie in Canada. Dit is een 360 graden film met mooie beelden van Canada. Sommige landen hebben geen attractie maar overal is wat te zien en ook wat te eten. Wij hebben om 13:10 een reservering in Les Chefs de France bij chef Remy.

Eerst nog optreden van Amerika.

Een Noorse straat.

Welkom in China.

Bienvenidos amigo's! Mexico:

We spelen nog wat.

En hebben lol bij de kodak picture spot. Een paar dagen geleden zagen we dat een vader een foto nam van zijn dochtertjes. Gelukkig heeft kodak (net als in de Efteling) een paar plekken aangegeven waar je mooie plaatjes kan schieten. Maar deze vader nam dat wel erg letterlijk. Een van zijn dochters stond precies onder het bordje picture spot. En dat was volgens ons niet helemaal de bedoeling van kodak. Wij proberen het zelf uit en zetten de picture spot ook eens in de picture.

De lunch in Frankrijk is prima. We komen gelijk bij van de hitte maar Chef Remy zien we niet. Als we vragen waar hij is, wordt ons verteld dat hij ziek is en dat het personeel al met schroevendraaiers in de weer was maar het niet geholpen heeft. Jammer maar wel lekker gegeten.

Vanwege de hitte gaan we na de lunch terug naar het resort en nemen daar een duik in het zwembad. In de avond gaan we naar Hollywood Studio's om de show Fantasmic te zien. We eten eerst nog wat en nemen een ijsje mee naar de show. Het theater is inmiddels al aardig gevuld en er zijn alleen nog staanplaatsen. Hen besluit dat hij dat niet wil en gaat terug naar het resort. Margriet en ik blijven wel kijken en genieten van de show. We zijn laat weer terug en gaan na nog wat internetten ook naar bed.

vrijdag 13 mei 2011

Dag 15 Downtown

En weer een rustige ochtend, om 10:00u ontbijt in de Peppermarket en om 11:00u het resort verlaten om naar Downtown te gaan. Downtown is het winkel en restaurant gedeelte van Disney World. Verder vind je er een bioscoop en Disney Quest, een indoor themapark! Dat laatste is ons doel voor deze ochtend.

Om 12:00u gaat het open en wij arriveren een kwartiertje later. Het is lekker rustig en in ongeveer 2 uur tijd doen we de voor ons meest interessante "games". Zoals roeien door een rivier in de jungle:

Het bombarderen van piratenschepen:

Nog een rondjes racen:

En het voor toeschouwers erg raar uitziende aliens verslaan (wij zagen echt aliens en hadden ook echt een zwaard!):

Ook in downtown bevindt zich T-Rex een restaurant waar dino's nog niet uitgestorven zijn. We hebben gereserveerd voor de middag.

Midden tussen de dino's eten we ons bord leeg en elke 20 minuten is er een meteorietenstorm.

We overleven de maaltijd en gaan in de winkel een vriendinnetje voor de dino van Margriet maken.

We starten met een leeg dino-velletje:

En eindigen met deze mooie meid:

In handige draagbox:

Na de geboorte van Floppysaurus (ter nagedachtenis aan Floppy) wordt er nog flink geshopt.

En dit is de buit (niet alles is voor onszelf, ook veel cadeautjes):

Na een lange warme dag is een duik in het zwembad van het resort een goed idee. Hen en Margriet proberen de Maya ruines met water dan ook uit en ik ga aan de slag om nog een blog online te zetten. We drinken ook een kopje thee en eten de veganistische cakejes op (wij weten nu dat het mogelijk is om lekkere cakejes te maken waar geen gluten, ei, melk en soja in zit. Dus als je allergisch bent voor ongeveer alles, in Downtown Disney zit een winkeltje.....).

Morgen weer een nieuwe dag.